Tu parles de ça ?Cardinal-Sin a écrit : ↑05 mai 2023, 08:46vivement qu'on puisse générer des bons disques de Heavy Metal par IA![]()
Musique générée par intelligence artificielle
Modérateurs : Modérateurs du forum, Responsables / Animateurs de sections
- Tailgunner
- Metal Invader
- Messages : 309
- Enregistré le : 01 déc. 2022, 18:15
- Localisation : Colmar
La bave du crapaud n'empêche pas la caravane de passer 

- Frank Hammer
- Stormrider
- Messages : 356
- Enregistré le : 22 sept. 2016, 09:10
- Localisation : Suisse
Re: Musique générée par intelligence artificielle
Même si je déplore cette m****, faut quand même avouer que pour une bonne part des sorties musicales, on dirait que ça a été généré par IA (c'est même une vieille blague pour les groupes de certains styles), tellement c'est standard.
Le truc qui risque de se passer c'est la suspicion systématique : alors la pochette, les paroles, etc. IA ou pas IA ? Un peu ? Beaucoup ? Totalement ?
Et pour l'amateur, le collectionneur ou le fan, tout va intrinsèquement perdre de la valeur : où se trouve la magie de l'art quand elle est générée par une immense matrice de 1 et de 0 ? Et comment savoir à quel point un groupe a usé de l'IA ?
Le bon côté ? On va devenir plus pointilleux : finit l'album en pilotage automatique -> va falloir que ça accroche sec dès les premières écoutes sinon poubelle. Quel intérêt d'écouter un album à peine moyen/bon quand il est probable que son artisanat ne soit que partiellement humain?
Le truc qui risque de se passer c'est la suspicion systématique : alors la pochette, les paroles, etc. IA ou pas IA ? Un peu ? Beaucoup ? Totalement ?
Et pour l'amateur, le collectionneur ou le fan, tout va intrinsèquement perdre de la valeur : où se trouve la magie de l'art quand elle est générée par une immense matrice de 1 et de 0 ? Et comment savoir à quel point un groupe a usé de l'IA ?
Le bon côté ? On va devenir plus pointilleux : finit l'album en pilotage automatique -> va falloir que ça accroche sec dès les premières écoutes sinon poubelle. Quel intérêt d'écouter un album à peine moyen/bon quand il est probable que son artisanat ne soit que partiellement humain?

Je mets les pieds où je veux, et c'est souvent dans la gueule!
- Tailgunner
- Metal Invader
- Messages : 309
- Enregistré le : 01 déc. 2022, 18:15
- Localisation : Colmar
Re: Musique générée par intelligence artificielle
J'aimerais y croire, mais non. Ça fait trop longtemps que les gens se tripotent sur des albums très moyens parce que signés par tel ou tel groupe plus ou moins connu. Ça va peut-être écrémer sur la scène vraiment underground, et même là j'en doute.Frank Hammer a écrit : ↑07 mai 2023, 19:03Le bon côté ? On va devenir plus pointilleux : finit l'album en pilotage automatique -> va falloir que ça accroche sec dès les premières écoutes sinon poubelle. Quel intérêt d'écouter un album à peine moyen/bon quand il est probable que son artisanat ne soit que partiellement humain?![]()
La bave du crapaud n'empêche pas la caravane de passer 

- BurningDarkness
- Guardian of the Flame
- Messages : 4284
- Enregistré le : 30 déc. 2009, 22:00
- Localisation : Moselle
Re: Musique générée par intelligence artificielle
Les mêmes débats arrivent aussi dans le monde ciné/séries. Les IA sont capables de vous pitcher une nouvelle série en quelques requêtes. La même avec les livres (les premiers livres générés par IA sont en vente). Je ne vois pas comment ça pourra "bien" finir tout ça...
-
- Guardian of the Flame
- Messages : 4261
- Enregistré le : 16 juil. 2003, 11:29
- Localisation : Clermont-Ferrand
Re: Musique générée par intelligence artificielle
J'ai l'impression que ça fait plusieurs années que c'est le cas quand je regarde les résumésBurningDarkness a écrit : ↑08 mai 2023, 20:31Les IA sont capables de vous pitcher une nouvelle série en quelques requêtes.

Prochains concerts:


- metal militia
- Defender of the Faith
- Messages : 7033
- Enregistré le : 04 juil. 2005, 16:02
- Localisation : chatenay malabry 92
Re: Musique générée par intelligence artificielle
Tailgunner a écrit : ↑06 mai 2023, 17:39Tu parles de ça ?Cardinal-Sin a écrit : ↑05 mai 2023, 08:46vivement qu'on puisse générer des bons disques de Heavy Metal par IA![]()


Flippant quand même

- Cardinal-Sin
- Defender of the Faith
- Messages : 5649
- Enregistré le : 06 sept. 2002, 10:49
- Localisation : Suisse
- Contact :
Re: Musique générée par intelligence artificielle
Y a un long article dans le dernier Rockhard sur le sujet... pis j'ai vu que l'album metal par IA existait déjà, bon c'est dans le genre death metal générique mais ça tient la route dans le genre de toute manière insipide. Vivement qu'ils sortent un album à la Judas Priest 

- ChaNoir
- Guardian of the Flame
- Messages : 4979
- Enregistré le : 22 juil. 2015, 16:26
- Localisation : Allemagne, Forêt Noire
Re: Musique générée par intelligence artificielle
Je ne comprends pas l´intérêt (et je ne veux pas le comprendre, vous fatiguez pas
).
Dans sa "brève histoire de l´avenir" Attali (je n´admire pas le bonhomme mais là n´est pas la question) écrivait en 2006 que dans le futur - il me semble qu´il estimait ça aux environs de 2030- les humains ne sortiraient plus de chez eux pour des loisirs tels que concerts, théâtre et spectacles vivants mais feraient apparaître des hologrammes directement dans leur logement pour se divertir. Fabuleux y´a pas à dire (je n´ai pas la télé et je ne streame rien du tout pour situer mon contexte personnel). Je crains que ça ne se rapproche de nous. Pourvu que la fin du monde nous tombe dessus avant qu´on en arrive là.

Dans sa "brève histoire de l´avenir" Attali (je n´admire pas le bonhomme mais là n´est pas la question) écrivait en 2006 que dans le futur - il me semble qu´il estimait ça aux environs de 2030- les humains ne sortiraient plus de chez eux pour des loisirs tels que concerts, théâtre et spectacles vivants mais feraient apparaître des hologrammes directement dans leur logement pour se divertir. Fabuleux y´a pas à dire (je n´ai pas la télé et je ne streame rien du tout pour situer mon contexte personnel). Je crains que ça ne se rapproche de nous. Pourvu que la fin du monde nous tombe dessus avant qu´on en arrive là.
"And the more I know, the more my bonds to this world dissolve" Lantern
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fière de ma fille! Pour écouter c´est ici: https://siluriancult.bandcamp.com
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fière de ma fille! Pour écouter c´est ici: https://siluriancult.bandcamp.com
- Achille
- Guardian of the Flame
- Messages : 3630
- Enregistré le : 18 oct. 2011, 15:02
- Localisation : Dublin
- Contact :
Re: Musique générée par intelligence artificielle
Bah il y a plein de gens qui badent tout ça et qui disent que c'est formidable, le progrés, le génie etc... je caricaturai un peu le cliché de l'homme du futur obèse qui ne fait plus de sport car assisté partout et dans tout par des IA et des bots. Avant on en parlait en rigolant mais plus ça va plus on se rapproche de ce cliché je trouve.
Et attention avec les visions du père Attali... Parfois sa boule de cristal est plutôt juste.
Et attention avec les visions du père Attali... Parfois sa boule de cristal est plutôt juste.
☞ ⁍ Bullet Club 4 Life ⁌ ☠
☞ ⁍ バレットクラブ ⁌ ☠
☞ ⁍ バレットクラブ ⁌ ☠
- Cardinal-Sin
- Defender of the Faith
- Messages : 5649
- Enregistré le : 06 sept. 2002, 10:49
- Localisation : Suisse
- Contact :
Re: Musique générée par intelligence artificielle
après l'hologramme on aura même droit à des morceaux inédits ^^
(un peu de respect bordel)
(un peu de respect bordel)
- Everflow
- Enemy of Reality
- Messages : 40583
- Enregistré le : 04 sept. 2002, 21:27
- Localisation : Beyond Within
Re: Musique générée par intelligence artificielle
Le gouvernement britannique a proposé d'étendre l'accès des entreprises/services d'IA aux créations musicales du pays protégées par copyright, afin d'en accélérer le développement et l'efficacité.
Ce à quoi Jimmy Page a répondu par une longue lettre de désapprobation dans laquelle il explique son raisonnement et sa conception de la musique :
---------------------
Legendary LED ZEPPELIN guitarist Jimmy Page has a released a statement pushing back against U.K. government's proposal to expand the ways that developers can use copyright-protected works to train artificial intelligence models.
The British government recently said it was "consulting on a new approach that protects the interests of both AI developers and right holders and delivers a solution which allows both to thrive." The government added it was looking into how copyright law can "enable creators and right holders to exercise control over, and seek remuneration for, the use of their works for AI training" while also ensuring "AI developers have easy access to a broad range of high-quality creative content."
But the proposal for a plan that would allow tech companies to use copyrighted material to help train A.I. models unless content creators explicitly opt out has raised concern among musicians — including Kate Bush, Imogen Heap, Annie Lennox, Cat Stevens and Hans Zimmer — who released a silent album last month titled "Is This What We Want?" in response to the U.K. government's proposed changes to the copyright law.
---------------------
Earlier today (Saturday, March 1),Page released the following statement via his social media: "In the disciplined studios of the early 1960s London, I honed my craft as a session musician, lending my guitar to a myriad of artists across genres. Those countless hours, often three three-hour sessions a day, were more than just work; they were a crucible of creativity, collaboration, and ceaseless inspiration.
"I was required to create and conjure riffs and lyrical figures immediately without slowing down the momentum of the work being recorded with the other musicians and the artist.
"This journey from the anonymity of session work to the global stages with LED ZEPPELIN was not a path paved by algorithms or data sets. It was a voyage marked by spontaneous improvisation and the unquantifiable spark of human ingenuity. The alchemy that transformed a unique riff into an anthem was etched into the collective soul of the band — a synergy that no machine can emulate.
"Today, as artificial intelligence seeks to mimic and monetise creativity, we stand at a crossroads. AI-generated art and music, synthesised from existing human works, lack the visceral essence that comes from lived experience. They are but hollow echoes, devoid of the struggles, triumphs, and soul that define true artistry.
"Moreover, the ethical implications are profound. When AI scrapes the vast tapestry of human creativity to generate content, it often does so without consent, attribution, or compensation. This is not innovation; it's exploitation.
"If, during my session days, someone had taken my riffs without acknowledgment or payment, it would have been deemed theft. The same standard must apply to AI.
"We must champion policies that protect artists, ensuring that their work isn't siphoned off into the void of machine learning without due regard. Let us celebrate and preserve the human touch in art — the imperfections, the emotions, the stories behind every note and cadence.
"In defending the sanctity of human creativity against the encroachment of AI, we safeguard not just the rights of artists, but the very soul of our cultural heritage. Yet, today, the UK government is proposing changes that would strip creators of this protection. Under the Data (Use and Access) Bill, AI companies would be allowed to take works, past and future, and use them as training data without consent or payment. These models digest vast amounts of human-created content and then generate imitations, bypassing the rights of the original creators.
"The government's proposed 'opt-out' system — the idea that artists will always be in a position to preemptively reserve their rights — is a sham. It is technically impossible for artists to opt out. The government's consultation ends today, but we should be clear: this is not regulation; it is a free pass for AI to exploit creativity without consequence. We must push for legislation that ensures AI cannot monetise human creativity without explicit consent and fair compensation. The government's preferred option in its current consultation does not do that.
"Music is not a product of data. It is an evocation, a defiance of logic, a collision of time and place and soul. If we allow AI to co-opt the heart of human creativity, we are not ushering in a bold new era — we are signing the death warrant of originality itself.
"The choice is ours. Will we let the machines take the stage, or will we fight for the irreplaceable magic of human artistry?"
Critics of the opt-out proposal have argued that individual artists and writers would struggle to notify thousands of A.I. service providers or monitor how their content is being used. But a spokesman for the Department for Science, Innovation and Technology (DSIT) said in a statement that the U.K.'s "current regime for copyright and AI is holding back the creative industries, media and AI sector from realising their full potential — and that cannot continue. That's why we have been consulting on a new approach that protects the interests of both AI developers and right holders and delivers a solution which allows both to thrive. We have engaged extensively with these sectors throughout and will continue to do so."
Ce à quoi Jimmy Page a répondu par une longue lettre de désapprobation dans laquelle il explique son raisonnement et sa conception de la musique :
---------------------
Legendary LED ZEPPELIN guitarist Jimmy Page has a released a statement pushing back against U.K. government's proposal to expand the ways that developers can use copyright-protected works to train artificial intelligence models.
The British government recently said it was "consulting on a new approach that protects the interests of both AI developers and right holders and delivers a solution which allows both to thrive." The government added it was looking into how copyright law can "enable creators and right holders to exercise control over, and seek remuneration for, the use of their works for AI training" while also ensuring "AI developers have easy access to a broad range of high-quality creative content."
But the proposal for a plan that would allow tech companies to use copyrighted material to help train A.I. models unless content creators explicitly opt out has raised concern among musicians — including Kate Bush, Imogen Heap, Annie Lennox, Cat Stevens and Hans Zimmer — who released a silent album last month titled "Is This What We Want?" in response to the U.K. government's proposed changes to the copyright law.
---------------------
Earlier today (Saturday, March 1),Page released the following statement via his social media: "In the disciplined studios of the early 1960s London, I honed my craft as a session musician, lending my guitar to a myriad of artists across genres. Those countless hours, often three three-hour sessions a day, were more than just work; they were a crucible of creativity, collaboration, and ceaseless inspiration.
"I was required to create and conjure riffs and lyrical figures immediately without slowing down the momentum of the work being recorded with the other musicians and the artist.
"This journey from the anonymity of session work to the global stages with LED ZEPPELIN was not a path paved by algorithms or data sets. It was a voyage marked by spontaneous improvisation and the unquantifiable spark of human ingenuity. The alchemy that transformed a unique riff into an anthem was etched into the collective soul of the band — a synergy that no machine can emulate.
"Today, as artificial intelligence seeks to mimic and monetise creativity, we stand at a crossroads. AI-generated art and music, synthesised from existing human works, lack the visceral essence that comes from lived experience. They are but hollow echoes, devoid of the struggles, triumphs, and soul that define true artistry.
"Moreover, the ethical implications are profound. When AI scrapes the vast tapestry of human creativity to generate content, it often does so without consent, attribution, or compensation. This is not innovation; it's exploitation.
"If, during my session days, someone had taken my riffs without acknowledgment or payment, it would have been deemed theft. The same standard must apply to AI.
"We must champion policies that protect artists, ensuring that their work isn't siphoned off into the void of machine learning without due regard. Let us celebrate and preserve the human touch in art — the imperfections, the emotions, the stories behind every note and cadence.
"In defending the sanctity of human creativity against the encroachment of AI, we safeguard not just the rights of artists, but the very soul of our cultural heritage. Yet, today, the UK government is proposing changes that would strip creators of this protection. Under the Data (Use and Access) Bill, AI companies would be allowed to take works, past and future, and use them as training data without consent or payment. These models digest vast amounts of human-created content and then generate imitations, bypassing the rights of the original creators.
"The government's proposed 'opt-out' system — the idea that artists will always be in a position to preemptively reserve their rights — is a sham. It is technically impossible for artists to opt out. The government's consultation ends today, but we should be clear: this is not regulation; it is a free pass for AI to exploit creativity without consequence. We must push for legislation that ensures AI cannot monetise human creativity without explicit consent and fair compensation. The government's preferred option in its current consultation does not do that.
"Music is not a product of data. It is an evocation, a defiance of logic, a collision of time and place and soul. If we allow AI to co-opt the heart of human creativity, we are not ushering in a bold new era — we are signing the death warrant of originality itself.
"The choice is ours. Will we let the machines take the stage, or will we fight for the irreplaceable magic of human artistry?"
Critics of the opt-out proposal have argued that individual artists and writers would struggle to notify thousands of A.I. service providers or monitor how their content is being used. But a spokesman for the Department for Science, Innovation and Technology (DSIT) said in a statement that the U.K.'s "current regime for copyright and AI is holding back the creative industries, media and AI sector from realising their full potential — and that cannot continue. That's why we have been consulting on a new approach that protects the interests of both AI developers and right holders and delivers a solution which allows both to thrive. We have engaged extensively with these sectors throughout and will continue to do so."
I'm the lost one chasing colors to the sun
Colors bleed but never fade
Colors bleed but never fade
Punaise, je me suis fait avoir sur youtube. Un truc qui suivait un album que j'écoutais. Et j'ai trouvé ça très bon. Quand je regarde les détails ça paraît louche: pas de site officiel, juste un mec qui dit "si vous aimez, achetez sur ce lien." Je fais des recherche sur internent, aucune info sur le groupe. Sur youtube, il y a un lien sur le premier album paru 3 semaines avant... C'est bon j'ai compris. Je suis assez troublé quand même parce que j'ai bien aimé le premier "album" (si on peut appeler ça un album du coup...) que j'ai écouté. Mais ça me donne pas envie d'y revenir, parce que finalement, j'y trouve assez peu de valeur.
EDIT: en fait sur la page de son compte youtube, il dit clairement qu'il utilise l'IA pour "améliorer" ses compositions personnelles... Mouais...
EDIT: en fait sur la page de son compte youtube, il dit clairement qu'il utilise l'IA pour "améliorer" ses compositions personnelles... Mouais...
Long Live Rock'n'Roll
- Everflow
- Enemy of Reality
- Messages : 40583
- Enregistré le : 04 sept. 2002, 21:27
- Localisation : Beyond Within
Ce qui peut sous-entendre qu'elles seraient nulles sans cela.

Des fois je tombe aussi sur des titres IA sur Youtube, mais en règle générale j'ai de la chance car c'est mentionné dessus.
I'm the lost one chasing colors to the sun
Colors bleed but never fade
Colors bleed but never fade